fredag 20 juli 2012

Trädgårdsvisningar!

Timmarna vid datorn blir bara färre och färre ju längre sommaren går... märkligt. När det är kallt och en massa snö och man har all tid i världen att sitta och skriva, finns det inte ett smack att skriva om. Och när det äntligen börjar grönska och man kan vara ute och påta och förbättra trädgården, då han man knappt en minut till övers...

Jag har sedan sist varit på Trädgårdsamatörernas kretsmöte i Piteå, fick med mig hem ett antal Hosta, ett plister, en liten rönn (!), en alpvallmo och en anemon...har placerat dessa lite varstans i trädgården, där det fanns plats, får se om de får stå kvar nästa år :-)

I år har jag iallafall bestämt mig för att inte anlägga något nytt, trots all inspiration jag fick på de 6 trädgårdsvisningarna vi var på, utan denna sommar går åt till att framför allt ladda batterierna och att förbättra sådant som redan finns i vår trädgård. Vi har lagt markduk och bark runt pallkragarna och rensat upp i rönnhäcken, ska kapa ner ett par aspar som står i häcken (!) så att den vackra asken kommer fram! Sedan ska vi bara snygga till lite rabattkanter för att underlätta gräsklippning och ogräsrensning. 

På söndag anordnar tidningen Land trädgårdsvisningar runt hela landet, jag och min väninna Therese ska då åka till Burträsk för att titta på 2 trädgårdar, som även säljer lite plantor. Ska försöka hitta 3 rödbladiga Alunrot (helst Palace Purple) och 3-4 rabattrosor i vitt och rosa, som ska sättas ner innan hösten...

Här kommer lite bilder från trädgårdsvisningarna  jag varit på!

Snygg kombo av Hosta

Gräslilja (jag har en blå)

Enkel Pion

Förgätmigej

Mini-Martorn

Damm

Hosta och stenar

Häftig insekt!

Rhododendron

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar