måndag 23 april 2012

Käre Gud...

...har det snöat klart nu?

Den här veckan är min plan att börja plantera mängder av penséer i blomlådorna nedanför köksfönstret, vita och violetta i en salig blandning. Lådorna börjar ha sett sina bästa dagar, så det blir viss uppfräschning framåt sommaren, när jag är less penséerna och stoppar dit något annat som trivs bra i norrläge. Tips välkomnas varmt!

När det börjar närma sig mitten på maj, kör jag igång pallkragarna, är tanken. Ca 80% plantjord, 20% kodynga så allt ska trivas! I den stora blir det 3 olika sorters jordgubbar, så man får bär hela sommaren. I de andra 2 blir det lite diverse, bland annat sallad, rädisor, sockerärtor, morötter och jag är riktigt sugen på att prova på min favoritrotfrukt; jordärtskocka.

Jag hade en tanke om att göra en kryddträdgård också, men det känns som det minst viktiga i sammanhanget just nu. Icket att förglömma så har vi faktiskt ett trappräcke och 3 buskstöd som ska byggas, samt en rabatt och en häck som helst ska hinnas med i sommar också.

Planerna är storslagna och säkert en hel del tidsoptimistiska, men jag får idéer efterhand, och skriver jag upp dem här, så är risken mindre att jag glömmer vad jag hade tänkt från början.

Jag gläds iallafall just nu åt tulpanlökarna som sticker upp en dryg decimeter ur backen, hoppas att solen ska lysa med sin närvaro och minusgraderna med sin frånvaro hädanefter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar