lördag 2 juli 2011

Projektstart!

Egentligen borde jag vänta till semestern, men jag räknar med att det här
inte ska ta alltför lång tid, och att jag kan genomföra det själv.
Vi har ett jättestort pilträd
på gården. Den står i det
sydvästra hörnet, ut mot vägen, och är typ det första man ser när man kommer mot vårt hus. Under trädet går det inte att klippa gräset, eftersom trädrötterna kommer upp ur gräsmattan, därmed är inte gräset så snyggt just där heller.


Så min mor kom med en strålande idé. Planen är att lägga grå markduk (supertät så inte ogräset kommer upp) runt trädet, i en cirkel ca 1,5 meter bred. På denna markduk lägger man bark. Först tänkte vi grus, men då ska man ha grus i gräsmattan jämt och ständigt, och gräsklipparen blir förstörd. Bark är lite snällare mot gräsklipparen. Dessutom ett snyggt och naturligt material. Grus blir ganska fult med tiden, då pilen skräpar en hel del.

På den östra delen av trädet, mot huset till, ska en Alpklematis få klättra. En tålig och mycket vacker växt, även då den blommat ut, då den blålila lilla blomman förvandlas till en söt, grå tofs.

Runt resten av stammen är tanken att tuvor av Silverarv ska få bre ut sig. Också en tålig och vacker växt, som lyser upp det annars mörka trädet.

Jag hoppas vara klar med projektet på måndagkväll, men med min tidsuppfattning lär det ta minst en dag till :-)

2 kommentarer:

  1. Jag borde verkligen träna på layout...

    SvaraRadera
  2. Hej Snygging! jag tycker det låter utmärkt med en trädgådsblogg så kanske jag också får lite ideér. Och det där med tiden ...suck..dygnet har för få timmar tyvärr. Jag hinner inte alls ligga på knäna vid rabatterna så ofta som jag önskar. Men den tiden kommer väl också tids nog..

    SvaraRadera