fredag 1 juli 2011

Trädgårdsplanering!

När jag nu är en sånhäringa människa som föddes utan tålamod och helst ska se att tiden mellan idé och färdigställande är lika med noll, är det tur att man har sådana fantastiskt tålmodiga föräldrar. Som vänligt men bestämt så småningom efter lite övertalning får mig att inse att dygnet inte har etthundratjugoåtta timmar.

Jag tar hjälp av min mor för att planera vår trädgård. Mycket klokt av mig, för hon kan typ allt. Och hon har lärt sig att allt tar tid. Och det är bra, för det har inte jag. Årets "att-göra-lista" är gedigen. Jag inser nog själv att vi inte kommer att hinna med allt (har inte visat listan för Alle än, och jag räknar med att vi kanske prioriterar lite olika...) Men såhär ser den ut:

Olja altanen.
Snygga upp altanräcket.
Klippa häcken mot öster.
Flytta fjäderkaraganen.
Anlägga rabatt mot öster med till exempel Diablobuskar, Astilbe, vit Pion, vit Riddarsporre, Hosta och ljusrosa nävor.
Plantera i pallkragarna, jordgubbar och annat gott.
Lägga markduk och bark runt pilen, samt plantera Silverarv och Alpklematis.
Lägga markduk och grus runt hela husgrunden.
Döda Rosenhallon. Sorry, humlorna, ni får ha konsert någon annanstans.

Hinner jag med hälften får jag väl vara nöjd. Går Alle med på en tredjedel får jag väl vara supernöjd. Han är bättre på att beräkna tidsåtgång och hur hur mycket arbete som egentligen krävs. Fast jag är bättre på att veta hur mycket jag behöver en rabatt typ pronto.

14 dagar till semester, tjohoo!

1 kommentar:

  1. Haha låter lite som mig det där... Tålamod är inte min starka sida. Men ni kommer att få fint när det blir klart :) //Jenny edlund

    SvaraRadera