måndag 25 juni 2012

Vatten, vatten, vatten...

Problemet med att ha en trädgårdsblogg, är att man aldrig hinner sitta vid datorn och skriva, för man är ständigt i trädgården :-)

Idag har jag all tid i världen, är hemma och förkyld som attan, synd på det vackra vädret, man hade ju kunnat få lite färg eller tillockmed fått något gjort, men icket, orken tryter. Vilket brukar medföra att jag blir GRYMT uttråkad, nu är gubben dessutom på jobbet, så jag kommer nog att ha tråkigast i världen ikväll...

Nåväl, bara att gilla läget. Jag var ute igår och tog lite bilder, hade tänkt att ni så småningom skulle få se en vacker vit ros i all sin prakt, men nej, den vill inte riktigt vara med på noterna, ser ut som en risig, vissen buske. Enligt min mor och mina systrar är den omöjlig att ta död på, så den kommer väl kanske nästa år. Synd man har så mycket tid men så ont om tålamod, bara...

Då jordlagret i min stora rabatt är under all kritik och mina växter inte hunnit växa till sig, ser det just nu ut som en öken under ett par prunkande syrener. Jag skulle kunna ordna lite snabbväxande marktäckare, men då ska jag väl klaga om fem år att det är så vildvuxet, och bittert ångra mitt tilltag. Så om nu snorandet och halsontet vill ge med sig i veckan, åker jag och köper barkmull att täcka med, både för utseendet och de fukthållande egenskaperna. Ikväll blir det dock vattenspridaren, för det ska visst regna imorgon bitti. Tyvärr har jag ju fler rabatter än en, så vattenkannan och mina ben har gått varma nu ett par dagar...

Jag hade tänkt ta nån bild på min blommande Azalea, men jag är inte riktigt säker på att den blommar...och den är ärligt talat just nu ganska ful, fast jag vet inte om jag ska tycka det, för den kanske ska se ut så? Den har ju lite ont om blad, och den har kanske fått stå lite för torrt ett tag, vi får se om den tar sig så småningom. 

Jag har nog bestämt mig för att ge upp kampen med maskrosorna...de lyssnar ändå inte på mig. Blir kanske en sån där plockare nästa år, men just i år orkar jag faktiskt inte bry mig. Det i gräsmattan som är grönt, är bra. Om det då är maskrosblad, klöver, mossa eller gräs, gör detsamma...

Nu ska jag ta mitt tunga huvud och gå till soffan.


Doftpion

Syren

Gul ful Iris

Nejlikros i knopp

Silverarv är så underskattat!

Vitt Löjtnantshjärta

Favorithostan 'Big Daddy'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar