fredag 5 juli 2013

LCHF?

Efter gårdagens beslut, vaknar jag upp mer tillfreds än på länge. Jag ger självklart inte upp helt och hållet, jag vill fortfarande vara rörlig, men med en annan inställning. Och utan att jämföra mig med andra. Och bara för att jag hade hyfsat lätt att gå ner för 10 år sedan, innebär det inte att det är lika lätt nu. Jag tog en kort promenad och plankade igår, och det kändes riktigt bra.

Jag har börjat fundera på att fokusera mer på kosten, nu då min kropp kanske inte riktigt är på banan än. Efter lite efterforskning tror jag att LCHF skulle passa mig. Man behöver inte väga mat, räkna kalorier och hålla på att skriva matdagbok, vilket jag varken har lust, tid eller motivation att göra. Och jag vet med mig att framförallt snabba kolhydrater påverkar mig negativt bpde psykiskt och fysiskt. Att jag dessutom älskar bacon, turkisk yoghurt, ägg, avocado och nötter gör ju inget. Mitt sötsug är borta sedan länge, så det lär knappast bli ett bekymmer. Mörk choklad får man ju unna sig nån gång, och det är väl ungefär som jag gör nu då. Det som blir svårast att vara utan är nog frukten.

Den här gången ska jag inte kasta mig in i det här, utan ge mig själv tid att fundera, vänja mig vid tanken och förbereda mig på att den första tiden kan bli tuff. Så jag tänkte börja när Alle har semester, vilket innebär inom 6 veckor. Så jag har tid att begrunda. Ska intervjua min far också, han gick ju ner 11 kilo med LCHF.

Men idag äter jag snällt min gröt, min leverpastejmacka och min frukt. Och nu blir det höjdpunkten; kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar