torsdag 4 juli 2013

Sluter fred med mig själv

Så länge jag fortsätter att ställa orimliga krav på min kropp, kommer jag aldrig att nå mina mål. Jag kommer att ge upp gång på gång, och dessutom må psykiskt dåligt varje gång jag gör det. Så nu har jag bestämt mig för att sänka mina krav.

Det är 10 veckor sedan Alice föddes. Jag har 4 kilo kvar ner till ursprungsvikten och 10 kilo till målvikten. Jag är så medveten och informerad om att det kan ta upp till ett år innan man gått ner bara graviditetskilona, och jag har 4 kilo dit. F.Y.R.A. Jag hör ju själv hur vansinnigt det låter. Jag har ett år på mig att gå ner 4 kilo. Men jag jämför mig självklart med Isabelle och Mariann, som varit superduktiga och gått ner massor. Vad jag inte tänker på, är att de fick barn för 12 respektive 6 månader sedan. Och jag förväntar mig samma resultat som dem efter 10 veckor???

Jag tycker inte längre att det är roligt att vara ute och gå, jag känner mig stressad och otillräcklig, kan inte slappna av om jag inte hinner ut och gå en dag (att ha vänner på Runkeeper är ödesdigert), äter inte tillräckligt och jag väger mig varannan dag. Hur behandlar jag mig själv? Och hur påverkar det min familj?

Jag är skyldig mig själv och min familj att sätta mitt välmående i första rummet. Jag mår ju inte dåligt rent kroppsligt, jag är rörlig och har inte ont någonstans. Kanske det får vara bra så ett tag. Alice har ju inga riktiga rutiner än, och jag vill lägga min tid och energi på att lära känna henne, inte på att stressa över mitt utseende. Och Alle älskar mig ju som jag är.

Så nu släpper jag taget, jag promenerar så kort eller långt eller långsamt eller snabbt jag vill, de dagar jag känner för det, jag gör några övningar ur boken om och när jag känner för det och vill jag bara vara när lillan sover så ska jag bara vara. Jag ska bara njuta av sommaren och livet, att vara mamma och att Alle är hemma i 6 hela veckor.

Om tre månader kanske jag hittat balansen och motivationen, utan att känna stress över att det kanske inte går så fort som jag hoppats.

Härmed sluter jag fred med mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar