tisdag 26 mars 2013

Nostalgi...

Den här översta bilden togs i början av juni 2012 och föreställer en Hosta som jag har i rabatten mot norr. I total skugga. Jag inbillar mig att den är sen som attan, men det är nog bara att gilla läget; såhär kommer den att se ut i början av juni i år också. Möjligen har den etablerat sig lite bättre till i år, och kanske lite fler knoppar kommer att synas. Men i övrigt är det nog såhär det ser ut här uppe i norr.

Jag har en stund suttit och tittat på bilder från de 2 år vi har bott här, och inser att jag nog har glömt hur vackert det är under det här massiva snötäcket. Hur jag varje morgon förra året, så fort det blivit någorlunda barmark, gick en runda runt huset för att se vad som kommit upp under dygnet som gått. Känslan då man pillar lite i jorden där man vet att man satt en planta, och upptäcka att det under jorden syns lite grönt. Åsynen av det gröna som blir grönare för varje dag, och färgexplosionen när så tillslut blommorna slår ut, en efter en. 

Jag älskar att det i vår trädgård finns växter som blommar från slutet av maj till slutet av oktober. Och växter som inte blommar alls så märkvärdigt, men har ett fantastiskt bladverk som står sig hela säsongen. I fjol satte jag ner så mycket plantor att jag nog har glömt hälften. Så i vår ska det bli extra spännande att gå den dagliga rundan i trädgården med ett litet knyte på armen. <3

Hosta Fortunei 'Gold Standard'. Juni 2012

Tulpan 'Blue Diamond'. Maj 2012

Pelargoner. Juli 2012

Kurilerkörs (Prunus Nipponica 'Ruby'). Juni 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar