onsdag 20 mars 2013

Planera för plantera?

Om jag då bara visste att jag kommer att få ett barn som snällt sover ute i sin vagn medan mamma får tid att pyssla på i trädgården, så skulle jag börja planera för en skuggig rabatt mot norr, och eventuellt en liten sommaräng i slänten ut mot vägen. Men nu är det ju så, att det här lilla barnet kommer att heta "Bestämmar'n" i mellannamn och det är bara att rätta sig efter den pipan :-)

Men jag älskar att drömma och fantisera, även om jag blir lite lätt stressad och otålig, för de här meterhöga snödrivorna i min trädgård tycks vilja ligga kvar, då termometern inte visat en grad över -8 på flera veckor. Solen må vara tapper och värmer frusna kinder och åstadkommer faktiskt lite takdropp, men nu såhär i slutet på mars tycker jag att VårHerre kan ta tag i saken och visa lite barmhärtighet mot oss soldyrkande trädgårdsamatörer!

Trädgården här på Sjökorts har en del platser som är i stort behov av renovering. Sambon ska bygga grillplats i sommar, och jag funderar på att kanta med torvblock istället för gatsten och låta någon trevlig liten klättrare/marktäckare ringla över för att mjuka upp det "steniga", då grillringen är av cement och underlaget blir grus. Är lite inne på en revande smultronsort, tacksamt och gott!

Sedan har vi väggen mot norr. Ett hörn jag passerar varje dag i min trädgårdsrunda, som från början var fullt i ormbunkar (varför tog jag bort dem, kunde ju bara ha rensat?) som blev dumpningsplats för grästuvorna vi grävde upp för att anlägga rabatten i söder. Där skulle jag vilja slänga ut blöta tidningar, markduk, en massa jord och kogödsel och sedan plantera lite smått och gott jag hittat på Odla.se.


Typ den här:

Hosta 'White Feather'

Och den här.
Hosta 'Mama Mia' 1 st
Hosta 'Mama Mia'

Och de här:

Perennpaket - Skugga
Erbjudande från Odla.nu för 249 :-
 Färdigt rabattpaket med 25 perenner i ett paket som alla är lämpliga att plantera i en skuggig rabatt. 10 st liljekonvaljer, 
3 st stjärnflocka, 5 st jättedaggkåpa, 3 st astilbe, 3 st hosta 'Blue Cadet' och 1 st löjtnantshjärta.




Det är en himla tur att jag har lite karaktär iallafall, och att jag är lite snål och att jag har lite kontakter (läs: mamma) för annars skulle kontot vara tomt jämt. Å andra sidan skulle trädgården vara full. Men det vill jag ju inte. Den ska ju vara ett ständigt pågående projekt som får ta tid och göras om och glömmas bort och hittas igen under alla år vi ska bo här. 

Det är ju liksom det som är charmen.


2 kommentarer:

  1. Så du föll också för frestelsen:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Haha, och jag som vill att ALLT ska vara klart NU :-D

    SvaraRadera